Peter Daszak

Lancet’s Panel Investigating Covid Origins Disbanded Because of Ties to Peter Daszak

The Chairman of a Lancet-affiliated panel of scientists looking into the origins of Covid says he has disbanded the commission because of its ties to Peter Daszak, the President of EcoHealth Alliance who proposed in 2018 to use U.S. money to fund gain-of-function research on bat coronaviruses at the Wuhan Institute of Virology. MailOnline has the story.

Columbia University Professor Jeffrey Sachs told the Wall Street Journal on Saturday that he was concerned with the links to Daszak, who led the task force until recusing himself from that role in June.

Daszak, who lives in New York, devoted his career to championing so-called ‘gain of function’ research to engineer coronavirus to be more deadly to humans, arguing that it was the best chance to detect and prevent a global pandemic.

Shocking documents released this week revealed his 2018 proposal to help the Wuhan Institute of Virology engineer bat coronaviruses to be more deadly, by inserting genetic features that are similar to those found in SARS-CoV-2.

There is still no conclusive proof as to whether Covid, a coronavirus linked to bats, first jumped to humans from a wild animal or in a lab setting.

But from the early days of the pandemic, Daszak has made every effort to paint the lab origin hypothesis as a “conspiracy theory”, including masterminding a letter in the Lancet that established a veneer of scientific consensus that natural origin was the only possibility. …

Several members of the disbanded Lancet task force have collaborated with Daszak or EcoHealth Alliance on projects in the past.

“I just didn’t want a task force that was so clearly involved with one of the main issues of this whole search for the origins, which was EcoHealth Alliance,” Dr. Sachs told the journal.

Sachs said a new Lancet Covid Commission would continue studying the origins for a report to be published in mid-2022, but broaden its scope to include input from other experts on biosafety concerns, including risky laboratory research.

It comes just days after the release of bombshell documents showing Daszak’s 2018 funding request to the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) seeking $14.2 million to fund gain-of-function research on bat coronaviruses at the Wuhan lab.

The proposal, titled Project DEFUSE, was leaked to independent researchers with the DRASTIC research team.

In it Daszak requests funding for an elaborate project to genetically enhance coronaviruses and inoculate bats in Yunnan, China in the hopes of stopping new viruses jumping from bats to humans.

The funding request was denied by DARPA, but the proposal reveals a shocking line of research that could have conceivably been carried out independently by Chinese members of Daszak’s team, who included the infamous ‘bat woman’ Shi Zhengli.

Worth reading in full.

Stop Press: In a further blow to its reputation, the latest issue of the Lancet has a bizarre cover describing women as “bodies with vaginas”. Apparently, editor Richard Horton thought this would endear him to female scientists. MailOnline has more.

The Lancet was accused of sexism and dehumanising women after it editors used the term, which was written in an article titled ‘Periods on Display’, on the journal’s front cover in an attempt to be inclusive to trans people.

The article, which was published on September 1st, examines an exhibition exploring the taboos and history of periods at the Vagina Museum in London and sees the writer use the word “women” but also use the term “bodies with vaginas”.

The quote, which was then used on the journal’s front page, read: “Historically, the anatomy and physiology of bodies with vaginas have been neglected.”

However the move to display the quote on the journal’s front cover has been met with criticism, with some academics calling it “insulting and abusive” and a “misguided pursuit of woke points”.

Meanwhile others said they had cancelled their subscriptions with the peer-reviewed medical journal – which was founded in 1823.

It comes just months after critics lambasted Brighton and Sussex University Hospitals NHS Trust after it told staff to use terms like “birthing parents” and “human milk” rather than referring to “mothers” and “breast milk”.

Worth reading in full.

Did the New York Times Suppress the Lab Leak Theory?

There’s a fascinating article in UnHerd by Ashley Rindsberg, author of The Gray Lady Winked: How the New York Times’ Misreporting, Distortions and Fabrications Radically Alter History. He asks why the New York Times was so quick to dismiss the lab leak theory last year and concludes it may have been because of its Chinese interests.

In the opening months of the pandemic, the lab leak hypothesis was actively discredited by the media and scientific establishment, with anyone associated with it smeared as “racist”. The question we have to ask now is how, and why, did this happen?

To a great extent, I believe the answer lies with the world’s most powerful news outlet, the New York Times. At the start of the pandemic, the Times set the news and policy agenda on the lab leak hypothesis, discrediting it and anyone who explored it. The Times did so while taking money from Chinese state-owned propaganda outlets, such as China Daily, and while pursuing long-term investments in China that may have made the paper susceptible to the CCP’s strong-arm propaganda tactics in the first months of the pandemic.

As someone who has spent years researching the history of the Times, I was struck by the paper’s markedly pro-China bent at the start of the pandemic. It opposed Trump’s travel ban to and from China as “isolationist”. It all but ignored the unparalleled success of China’s arch-enemy, Taiwan, in containing the virus. It downplayed China’s economic war against Australia, whose prime minister early on questioned the CCP story on the pandemic’s origins. And it celebrated China’s success in battling COVID-19, taking the CCP’s absurd mortality numbers at face value, reporting in August 2020 that 4,634 Chinese people died from the virus and, six months later, that there were 4,636 total deaths. That in a country of 1.4 billion people only two people died of Covid-19 in the half a year defies logic and common sense. Still, the Times legitimised the CCP numbers by printing them as hard fact.

Of course, over the past year newspapers across the world have fallen for the CCP’s distorted COVID-19 narrative. And there is no evidence to suggest that the CCP did put pressure on the Times. But when it came to the lab leak debate, the Times was relentless. Starting in early 2020, when little was known about the virus – and nothing about its origins – the Times adopted a stridently anti-lab leak stance. In its first report on the topic, a February 17th, 2020 article covering comments made by Sen. Tom Cotton, the Times stigmatised lab leak as a “fringe theory”. Once the story was published, its reporter took to Twitter to describe it as “the kind of conspiracy once reserved for the tinfoil hatters”.

Only one week prior, another outlet made strikingly similar claims. In an editorial, the CCP-owned China Daily thundered that Cotton’s decision to spread “malicious rumours” shows “how irresponsible some are in their haste to attack China”. The Times, echoing China Daily, also cast the lab leak hypothesis as a “rumour”.

Over the months, the Times’s coverage grew even more strident – and more in line with Chinese propaganda. In February 2020, it gave a platform to zoologist Peter Daszak, publishing an opinion piece by him which claimed that the pandemic was caused by “road-building, deforestation, land clearing and agricultural development”. Daszak argued that “discovering and sequencing” viruses like COVID-19 in labs like the one in Wuhan should be a priority.

The Times, which used Daszak as a key source in over a dozen articles, has never mentioned that Daszak’s organisation funded the Wuhan lab, in particular research into bats and coronaviruses, a flagrant conflict of interest. Crucially, there was no mention of this when a reporter interviewed Daszak this February, following his return from a heavily criticised WHO investigation into the virus’s origins. (Danszak later recused himself from the investigation because of the conflict of interest.)

But the Times also never revealed that Daszak was a favoured source for another outlet: China Daily. The state-owned media organisation, along with Xinhua and sister outlet Global Times, repeatedly quoted Daszak to assure readers of China’s full cooperation in the search for the virus’s origins — and to discredit the possibility of a lab leak.

Worth reading in full.